• Een journalist van The New York Times deed een experiment met de creatie van de Idiot Coin om de gekte op de cryptomarkt te illustreren.
  • Zogenoemde ‘hypecoins’ zijn cryptomunten die geen intrinsieke waarde of een duidelijk doel hebben, maar toch veel aandacht trekken uit speculatieve overwegingen.
  • David Segal zette de Idiot Coin in de markt met stevige waarschuwingen dat je er niets mee kunt, maar zag toch belangstelling voor zijn nepmunt.

Een specifiek segment in de cryptowereld betreft zogenoemde ‘hypecoins’. Dit zijn cryptomunten met weinig toegevoegde waarde en zonder een duidelijk doel. Ze worden vooral gebruikt om mee te speculeren en soms als middel om beleggers op frauduleuze wijze geld af te troggelen.

Een journalist van The New York Times zette als experiment zelf een hypecoin in de markt, genaamd Idiot Coin. “Het doel was om te laten zien dat het creëren van een hypecoin geen bijzondere vaardigheden vergt en dat het in veel gevallen om flinterdunne en soms gevaarlijke producten gaat”, schrijft David Segal in een uitgebreid verslag onder de kop ‘Going for Broke in Cryptoland‘.

Segal wilde niet dat mensen financiële schade zouden lijden door zijn experiment. In het artikel geeft hij aan dat er dagelijks tientallen hypecoins worden gecreëerd waar geen toezicht op is.

“Meestal loopt dit verkeerd af en zijn dergelijke tokens binnen een paar weken niets meer waard, maar de ontwikkelaars kunnen er in de tussentijd toch tienduizenden dollars mee verdienen”, schrijft Segal. De geschatte verliezen die beleggers lijden met hypecoins variëren volgens Segal tussen de honderden miljoenen tot 1 miljard dollar per jaar.

Segal vroeg bij juristen in het VK en de VS na of het creëren en in de markt zetten van de Idiot Coin legaal was, als dit als belegging was bedoeld. In beide gevallen gaven de juristen aan dat je vervolgd kan worden. Om geen juridische problemen te krijgen, moest Segal er zeker van zijn dat de lancering een flop zou worden

De journalist werkte samen met een sofwareprogrammeur in Taiwan en maakte een YouTube-tutorial over hoe je een 'scam-coin' kunt creëren en promoten. Hij gaf uiteindelijk 300 dollar uit om 21 miljoen Idiot Coins te creëren.

Segal huurde ook een ontwerper in om een website te make: Coinforidiots.com. Op de site plaatste hij een whitepaper met een uitleg over de Idiot Coin waarin hij schreef: "Mine implores investors to scram."

Daarnaast maakte Segal reclame voor zijn hypecoin op sociale media zoals TikTok en Reddit, waarbij hij aangaf dat de Idiot Coin het zeker niet goed zou doen: "Def NOT going to the moon! "Might not get an inch off the ground!"

Uiteindelijk toonden zo'n 300 mensen interesse voor de Idiot Coin. Segal moest deze mensen teleurstellen met een pessimistische boodschap "Ik liet ze in verwarring achter door geen gouden bergen te beloven", schrijft hij in zijn verslag.

Het meest bekende voorbeeld van een hypecoin is de dogecoin, die in 2013 werd gelanceerd als grap, maar dit jaar meer dan 4.000 procent in waarde is gestegen. Momenteel heeft de dogecoin een marktwaarde van zo'n 31 miljard dollar.

[activecampaign form=28]

Lees meer over cryptomunten: